Eindhoven Museum leent werken uit aan Het Noordbrabants Museum

Voor de tentoonstelling 'Veranderland' leent Eindhoven Museum maar liefst 8 werken uit aan Het Noordbrabants Museum in Den Bosch.

Beeld: Jozef Gindra, Kempisch landschap met boer en hoogkar, datering onbekend.

Aan de tentoonstelling, die de veranderingen van het Noord-Brabantse landschap vanaf de 19e eeuw verbeeldt, ging een lange voorbereiding vooraf. Twee conservatoren van Het Noordbrabants Museum kwamen in januari naar ons depot om een selectie te maken. Op hun verzoek zetten we een brede selectie aan werken klaar, zodat ze konden kijken wat de conditie was en welke ze passend vonden.

Ze hebben niet de minste werken uitgekozen van schilders die stuk voor stuk grootheden zijn in de regionale Eindhovense schilderkunst. Tot de selectie behoren bijvoorbeeld: 'Landschap aan den Peelkant' door Marinus Bies (1894-1975), 'Boerderij met eg te Heeze' door Roland Larij (1855-1932) en 'Molen te Leende' van Walter Castle Keith (1863-1927).

De werken zijn tot en met 27 oktober 2024 te bewonderen in Het Noordbrabants Museum. Kijk voor meer informatie op de website van het museum.