Eindhoven Museum zoekt voorwerpen van Eindhovense coöperaties

Eindhoven Museum roept Eindhovenaren en andere betrokkenen op om objecten van Eindhovense coöperaties aan te dragen voor het museumdepot. Het museum wil de mooiste objecten opnemen in de collectie en in de toekomst tentoonstellen.

De inzameling staat in het teken van coöperaties in de regio Eindhoven, zoals Campina, DELA en Rabobank. Deze zijn begin 20e eeuw ontstaan door samenwerkingen tussen producenten en consumenten, gericht op het gezamenlijk bereiken van doelen die individueel onhaalbaar waren. Zo verenigden de boeren zich bijvoorbeeld om gezamenlijk melkmachines aan te schaffen, waaruit uiteindelijk de fabriek Campina ontstond. Dit zijn prachtige voorbeelden van regionale samenwerking.

Het museum hecht er groot belang aan dat de herinneringen aan deze coöperaties bewaard blijven. Daarom roept Eindhoven Museum Eindhovenaren op om hun bijzondere objecten aan te leveren. Dit kunnen uiteenlopende voorwerpen zijn, zoals bedrijfskleding, klokkaarten of andere memorabilia.

Hoofd collecties en onderzoek Klaartje Groot, legt daarbij uit dat het ook draait om de verhalen die mensen vertellen over de voorwerpen: “De objecten zijn de stille getuigen van de geschiedenis van deze regio. De ervaringen achter de objecten geven daar invulling aan en maken het beeld compleet. We hopen daarom op veel persoonlijke anekdotes van Eindhovenaren.”

In de regio Eindhoven zijn veel initiatieven geweest vanuit bewoners en werknemers. “We onderscheiden ons van andere steden door de hoeveelheid coöperaties die hier opgericht zijn. Dit toont aan dat onze regio al een lange historie heeft van slim samenwerken die tot op de dag van vandaag in onze cultuur doorwerkt, zoals tegenwoordig in Brainportverband”, aldus directeur-bestuurder Ward Rennen. “We willen deze geschiedenis levend houden en hiaten opvullen. De meest bijzondere objecten verwerven we graag voor ons museum en de mooiste stellen we tentoon.”

Mensen die objecten van een coöperatie hebben, kunnen zich melden bij Eindhoven Museum door een e-mail te sturen naar collectie@eindhovenmuseum.nl. Ook andere bijzondere objecten uit de geschiedenis van Eindhoven zijn welkom. De meest spraakmakende inzendingen krijgen een plek in toekomstige tentoonstellingen.