Samenwerking met museum 't Oude Slot

Eindhoven Museum is een samenwerking aangegaan met museum ’t Oude Slot en gastconservator Peter Thoben voor de expositie ‘Bij burgers thuis’. Rondom twee portretten van brouwers- en wijnkopersechtpaar Smits is een tentoonstelling opgebouwd die een beeld schept van het leven van de Eindhovense burgerij in de 19e eeuw. De expositie is van 19 oktober 2024 tot en met 30 maart 2025 te zien in museum ’t Oude Slot in Veldhoven.

Twee portretten van het echtpaar Smits uit museum ’t Oude Slot vormden in deze expositie de rode draad, maar er is ook ruimschoots uit de collectie van Eindhoven Museum geput en er zijn enkele particuliere bruiklenen en een stuk uit de collectie van museum Klok en Peel toegevoegd. “Ik ben blij dat we een deel van onze grote, waardevolle collectie – die zich normaal gesproken in het depot bevindt – nu kunnen tonen”, zegt Ward Rennen, directeur-bestuurder van Eindhoven Museum.

Het leven in de 19e eeuw

De tentoonstelling rondom de familie Smits en andere Eindhovense burgers is opgebouwd rondom verschillende thema’s waaronder interieur, communicatiemiddelen, levensstadia, de rol van de vrouw verzamelingen, mode en onderwijs. Op deze manier krijgen bezoekers een indruk van het 19e-eeuwse burgerlijke leven in Eindhoven. Dit gebeurt via schilderijen en andere kunstuitingen zoals archiefstukken, kleding, meubilair en religieuze objecten.

Bijzondere expo

Het is de tweede keer dat Eindhoven Museum voor een expositie samenwerkt met museum ’t Oude Slot en gastconservator Peter Thoben. “Een eerdere samenwerking in 2023, over het veranderende landschap van de regio Eindhoven, smaakte naar meer en met veel enthousiasme hebben we nu samen deze expositie neergezet. Ik hoop dat ook deze keer weer veel kunstliefhebbers de weg naar Veldhoven zullen vinden om te genieten van deze bijzondere expo”, zegt directeur van museum ’t Oude Slot Hans Sonnemans.