SuperStoffig: textiel, mode en duurzaamheid door de jaren heen

Op 7 en 8 september staat het preHistorisch Dorp in het teken van textiel en kleding. Bezoekers kunnen dan in het Eindhovense openluchtmuseum, onderdeel van Stichting Eindhoven Museum, terecht voor een reis door de tijd in textiel. Collectievrijwilliger Kayleigh zorgde ervoor dat een deel van de collectie van Eindhoven Museum op deze twee dagen wordt tentoongesteld.

Beeld: herenwerkjas of boerenwerkjas van katoen met drie opgestikte zakken

Vroeger ging men zorgvuldiger met kleding om dan tegenwoordig. Kleding die kapot ging, werd meestal niet weggegooid maar hersteld. “Voor mij lag de focus op het zoeken naar textiel waaraan herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd”, legt Kayleigh uit. “Denk aan in- en opzetstukken, nieuwe knopen en kledingstukken die vermaakt zijn. Om dat te ontdekken moet je heel goed kijken en zoeken naar kleine reparaties. Herstelwerkzaamheden herken je bijvoorbeeld aan extra steken die over elkaar heen zijn gezet.”

In ons registratiesysteem Kleksi stond nog niet vermeld of kledingstukken in het verleden hersteld zijn. Dankzij de inzet van Kayleigh heeft Eindhoven Museum hier nu een beter beeld van gekregen. “Door deze opdracht ben ik anders naar textiel gaan kijken. Mijn favoriet is een kasjmier sjaal met stopstukken. Het is zo gaaf om te zien hoe iemand goed zorgt voor een kledingstuk. Niet met grove steken, maar juist heel precies.”

Ook na het evenement gaat Kayleigh door met textielonderzoek en het opsporen van herstelwerkzaamheden. “Het helpt om kleding te dateren en het laat veel zien over het verleden van een object.”

Benieuwd welke objecten uit de collectie van Eindhoven Museum te zien zijn op SuperStoffig? Ontdek het op 7 en 8 september in het preHistorisch Dorp. Kijk voor meer informatie op de website.